Pracuj z FlexiPersonal w Niemczech

FAQ – Często Zadawane Pytania

Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania przez pracowników delegowanych do Niemiec. Celem jest rozwianie wszelkich wątpliwości dotyczących kwestii organizacyjnych, logistycznych i prawnych związanych z działalnością FlexiPersonal. Jeśli nie znajdziesz odpowiedzi na swoje pytanie, zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z nami.

Czy muszę znać język niemiecki, aby aplikować na stanowisko w Niemczech?

Znajomość języka niemieckiego to dodatkowy atut, który pozwala na dostęp do lepiej płatnych ofert oraz większej liczby propozycji zatrudnienia. Jednak posiadamy także wiele ofert dla osób bez znajomości języka niemieckiego. Często poszukujemy również par lub znajomych, wtedy wystarczy, że jedna osoba zna język niemiecki na poziomie podstawowym
lub komunikatywnym.

Jakie wymagania muszę spełnić, aby aplikować na stanowisko w Niemczech?

Wymagania różnią się w zależności od stanowiska. Mamy zarówno oferty dla osób z doświadczeniem, kwalifikacjami czy znajomością języków, jak i dla kandydatów bez tych kwalifikacji.

Jakie dokumenty są potrzebne do aplikowania?

W zależności od stanowiska wymagamy aktualnego CV, a czasem również kopii certyfikatów lub zezwoleń (np. na obsługę wózków widłowych). W przypadku stanowisk nie wymagających dodatkowych uprawnień, takich jak pomocnik na produkcji, wystarczy samo aktualne CV.

Jak długo trwa proces aplikacji i rekrutacji?

Proces rekrutacji możemy sfinalizować nawet w 2 dni. Wszystko zależy to od tempa działania po obu stronach. Jeśli szybko prześlesz niezbędne dokumenty i podpiszesz umowę, możesz podjąć zatrudnienie już w ciągu kilku dni do maksymalnie 2 tygodni. Z naszej strony gwarantujemy dynamiczne działania umożliwiające podjęcie pracy w dogodnym dla Ciebie terminie. Musisz mieć jednak na uwadze, ze data rozpoczęcia może ulec przesunięciu z przyczyn niezależnych od nas jak np. niespodziewany urlop osoby, która miała wdrożyć Cię w firmie klienta bądź w wyniku nieplanowanej konserwacji maszyn itp.

Czy agencja FlexiPersonal pomaga w organizacji zakwaterowania w Niemczech?

Tak, zapewniamy zakwaterowanie w Niemczech. Dbamy o to, aby zapewnić zakwaterowanie w możliwie najwyższym standardzie w określonym budżecie w danej lokalizacji. Staramy się, aby kwatery były oddalone o max. 25 km od miejsca pracy (możliwie jak najmniejszy dystans), posiadały Wi-Fi, łazienkę, kuchnię, pokoje 2-osobowe, pościel. Nie korzystamy z hoteli robotniczych. Bazując na naszym doświadczeniu wiemy, ze komfort mieszkania jest równie ważny jak dobrze dopasowana oferta zatrudnienia.

Jakie są moje prawa i obowiązki jako pracownika delegowanego?

Twoje obowiązki obejmują przestrzeganie zasad BHP oraz regulaminów w zakładzie Klienta.

Czy wynagrodzenie jest przelewane zawsze w terminie?

Masz prawo do wynagrodzenia zgodnego z niemieckimi standardami (Equal Treatment), do terminowego otrzymywania wynagrodzeń a także comiesięcznego odcinka płacowego, odpowiednich warunków pracy oraz dostępu do świadczeń socjalnych.

Jakie są koszty związane z pracą za granicą?

Koszty obejmują podróż do miejsca świadczenia umowy o pracę tymczasową, powrót, wyżywienie oraz inne wydatki osobiste, np. kosmetyki. W niektórych branżach wymagane jest także obuwie ochronne (np. S1), które należy zakupić we własnym zakresie.

Czy agencja zapewnia szkolenia lub wsparcie w trakcie zatrudnienia?

Przed podjęciem zatrudnienia w Niemczech zorganizujemy dla Ciebie obowiązkowe szkolenie wstępne z zakresu BHP. Szkolenie stanowiskowe odbędzie się bezpośrednio w miejscu świadczenia umowy o pracę tymczasową. Każda z zatrudnionych przez nas osób ma dedykowanego Koordynatora z Polski, który jest dostępny telefonicznie i mailowo w tygodniu oraz w sytuacjach nagłych w weekend. Koordynator pomoże Ci rozwiązać wszystkie problemy. Do niego należy zgłaszać sprawy bieżące. Naszym celem jest abyś czuł się zaopiekowany i czuł nasze wsparcie przez cały okres zatrudnienia.

Jak mogę skontaktować się z agencją w przypadku pytań lub problemów?

Jest kilka możliwości aby skontaktować się z FlexiPersonal – możesz skontaktować się z nami za pośrednictwem e-maila, telefonu lub formularza kontaktowego na stronie internetowej. Szczegóły znajdziesz w zakładce „Kontakt” na naszej stronie.

Czy mogę udać się do lekarza w Niemczech?

Tak, pracownik delegowany do Niemiec przez polską firmę ma prawo korzystać z opieki zdrowotnej w Niemczech. Należy mieć na uwadze, że:

1. Pracownik delegowany, który jest objęty polskim ubezpieczeniem zdrowotnym, może korzystać z opieki medycznej w Niemczech na podstawie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). EKUZ jest dokumentem potwierdzającym prawo do korzystania z usług medycznych w innym kraju UE.

2. Zakres usług: EKUZ umożliwia korzystanie z podstawowej opieki zdrowotnej w Niemczech, jednak może nie obejmować wszystkich usług medycznych, które są dostępne w ramach pełnego ubezpieczenia zdrowotnego. W przypadku bardziej specjalistycznych lub kosztownych procedur może być wymagane dodatkowe ubezpieczenie. W związku z tym oferujemy dodatkowego prywatne ubezpieczenie.

Więcej informacji udzieli Ci Twój Koordynator.

3. W przypadku zachorowania należy zgłosić się do lekarza lub placówki medycznej, która akceptuje EKUZ. Warto upewnić się, że lekarz lub placówka jest świadoma, że pacjent posiada ubezpieczenie z innego kraju UE.

Jeśli pracownik nie posiada EKUZ, może być zobowiązany do pokrycia kosztów wizyty i leczenia samodzielnie, a następnie starać się o zwrot kosztów w Polsce. Aby tego uniknąć oferujemy dodatkowe prywatne ubezpieczenie.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących procedur i uprawnień warto skonsultować się z bezpośrednio z nami.

Co to jest formularz A1 i dlaczego jest tak ważny?

Formularz A1 to dokument, który potwierdza, że pracownik jest objęty ubezpieczeniem społecznym w kraju UE (czyli kraju, w którym jest zatrudniony – w Polsce) podczas wykonywania pracy w innym kraju UE. W kontekście pracowników delegowanych, formularz A1 jest używany do potwierdzenia, że pracownik delegowany przez polską firmę do pracy w Niemczech nadal jest objęty polskim systemem ubezpieczeń społecznych.

Oto kluczowe informacje dotyczące formularza A1:

1. Cel: Formularz A1 jest dowodem, że pracownik, który pracuje lub świadczy usługi w  innym kraju UE, nadal podlega systemowi ubezpieczeń społecznych swojego kraju macierzystego. Dzięki temu pracownik nie musi płacić składek na ubezpieczenia społeczne w obu krajach.

2. Wydanie: Formularz A1 wydawany jest przez odpowiednie organy ubezpieczeń społecznych w kraju, w którym osoba jest ubezpieczona. W Polsce takim organem jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).

3. Zawartość: Formularz A1 zawiera informacje takie jak dane pracownika, pracodawcy, okres delegacji oraz potwierdzenie, że pracownik pozostaje ubezpieczony w kraju macierzystym.

Jakie są standardowe godziny pracy w Niemczech i czy mam gwarancję minimalnej liczby godzin?

Standardowy tydzień pracy w Niemczech wynosi 35-40 godzin. Godziny pracy mogą się różnić w zależności od branży i stanowiska. Otrzymasz od nas gwarancję minimalnej liczby godzin w umowie, co oznacza, że nawet jeśli z przyczyn niezależnych od Ciebie nie wypracujesz zagwarantowanych godzin, otrzymasz za nie wynagrodzenie. Dla przykładu – jeżeli w zakładzie zepsuje się maszyna, która uniemożliwia Ci kontynuowanie pracy, wówczas otrzymasz wynagrodzenie nawet za nieprzepracowane godziny jeżeli w skali miesiąca nie wypracujesz liczby godzin gwarantowanych.

Czy jest możliwość zatrudnienia bezpośrednio przez niemieckiego pracodawcę?

Oczywiście jest taka możliwość i to w dwóch sytuacjach:

1. W naszej bazie ofert znajdują się również propozycje zatrudnienia od początku bezpośrednio na umowie o pracę z niemieckim Pracodawcą.

2. Bywa również tak, ze klient jest tak bardzo zadowolony z danego Pracownika oddelegowana przez FlexiPersonal, ze w porozumieniu z nami oraz ustaleniu warunków z Pracownikiem oddelegowanym zaproponuje przejście do niego bezpośrednio na niemiecka umowę.

Ostateczna decyzja należy do Ciebie.

Czy mogę zmienić pracodawcę po rozpoczęciu pracy w Niemczech?

Zmiana miejsca pracy jest możliwa, ale zazwyczaj wymaga to spełnienia określonych warunków i procedur. Warto omówić ten temat z agencją, aby zrozumieć, jakie są opcje i procedury w Twoim przypadku.

Jakie są zasady dotyczące urlopu i dni wolnych?

Masz prawo do co najmniej 20 dni roboczych urlopu rocznie, tak samo jak niemieccy pracownicy. Wniosek urlopowy należy zgłosić z dwutygodniowym wyprzedzeniem do Koordynatora z Agencji FlexiPersonal, abyśmy mogli ustalić szczegóły bezpośrednio z Klientem.

Jakie są procedury dotyczące podatków w Niemczech?

W Niemczech system podatkowy jest stosunkowo skomplikowany, ale FlexiPersonal zajmuje się tą kwestią i dba o to, aby Twój podatek w Niemczech był prawidłowo naliczony i odprowadzony. Kluczowa jest dla nas informacja, czy posiadasz już nadany w Niemczech niemiecki numer identyfikacji podatkowej. Jeżeli pracowałeś już w Niemczech, to z pewnością posiadasz taki numer i pozostaje Ci jedynie podanie go w dokumentach aplikacyjnych. Jeżeli nie, wówczas będziemy w Twoim imieniu wnioskować o nadanie dla Ciebie dożywotniego numeru dzięki któremu będziesz rozliczany nie na 6-tej tylko na korzystniejszej 1-wszej klasie podatkowej. Do czasu aż otrzymamy ten numer Twoje wynagrodzenie będzie rozliczane na 6-tej klasie podatkowej. Po otrzymaniu numeru zostanie naliczona kwota do zwrotu wynikająca z nadpłaconego podatku za okres, gdy byłeś rozliczany na 6-tej klasie. Zwrot zostanie doliczony do kolejnego wynagrodzenia.

Co to jest Freibetrag i jakie korzyści z tego płyną?

Freibetrag to ulga podatkowa, która może zwiększyć Twoje wynagrodzenie o nawet 180 euro miesięcznie. Wysyłając do urzędu specjalny wniosek, zwiększymy Twoją kwotę wolną od podatku nawet o kilka tysięcy euro. Dzięki temu miesięczna zaliczka na podatek odprowadzana do niemieckiego urzędu jest niższa – a środki zamiast trafiać do niemieckiego urzędu będą wypłacane na Twoje konto wraz z miesięcznym wynagrodzeniem. Im szybciej złożymy wniosek, tym większe oszczędności możesz uzyskać. Po więcej informacji zgłoś się do swojego Koordynatora.

Czy agencja gwarantuje legalne zatrudnienie w Niemczech?

Zdecydowanie tak, FlexiPersonal zapewnia legalne zatrudnienie zgodne z niemieckimi przepisami i standardami.

Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w naszym FAQ, to śmiało – skontaktuj się z nami,
i uzyskaj komplet informacji

Numer telefonu

+48 731 100 285

E-mail

praca@flexipersonal.com

Nowe pole

7 + 4 =